Suriyan
Somphong,
Taweesak Parsithoon, Vorapong Chobchuen,
Chananan Samahito and Issadee
Kutintara, Ph.D.
Faculty
of Sports Science (Sport Management), Kasetsart University, Thailand.
Abstract
This research study aims to investigate
consumer’s behavior of using the services provided by an exercise unit, the PAC
Sports Center, in Thailand and the marketing factors affecting their decisions
to use the services by using a research framework or marketing mix strategic
theory (7 P’s of marketing) in order to use findings as the guidelines for
creating marketing mix strategies for exercise centers. The researcher
purposively sampled 400 customers and three managers of the PAC Sports Center.
The research instruments were questionnaires and constructive interviews
checked by calculating the construct validity with the index of item objective
congruence (IOC) from experts considerations and the reliability with data
triangulation.
According to the findings, it was found
that the majority of the customers of the PAC Sports Center were males and 20 –
30 years. Their occupations were employees and students. Their incomes were 10,001-20,000 baht. They had experiences in using the services
provided by exercise centers both inside and outside Thailand. Most of them
used the services provided by complete exercise centers. The reason for using
the services was physical fitness improvement. They used the services during
their weekends. The appropriate duration for using the services was 2 hours.
The frequency of using the services was 1 – 2 times per week. The most popular
time for using the services was 18.00 – 21.00. They also had co-decision makers
to use the services. To use the services by themselves, they used the
reservation services provided by the exercise centers via telephone. They
received information about the exercise centers by word of mouth. Regarding their
opinions about the trend of using the services provided by the exercise centers
in Thailand, the number of customers will increase in the future.
The important component for creating
efficient marketing strategies for exercise centers is the focus on the
customers by generally considering their demands, then creating and developing
demanded services, examining price rates affordable and acceptable for them,
and using good communication processes between service providers and their
customers in order to provide publication channels and improve services.
Importantly, service providers have to find the ways to provide convenient
services for their customers in all aspects in order to meet their demands and
provide worthy services.
Keywords: Marketing Factors, Exercise Center, The
PAC Sports Center
บทคัดย่อ
งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงพฤติกรรมการใช้บริการศูนย์ออกกำลังกาย
และปัจจัยทางการตลาดที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการศูนย์ออกกำลังกายในกรุงเทพมหานคร
กรณีศึกษา เดอะ แพค สปอร์ต เซ็นเตอร์ โดยใช้กรอบในการศึกษา ได้แก่ ทฤษฎีว่าด้วยกลยุทธ์ส่วนประสมทางการตลาด (7 P’s of
marketing) และเพื่อนำผลการวิจัยที่ได้มาใช้เป็นแนวทางกำหนดกลยุทธ์ส่วนประสมทางการตลาดของธุรกิจศูนย์ออกกำลังกาย
และผู้วิจัยได้ทำการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (purposive sampling) จากผู้มาใช้บริการของเดอะ แพค สปอร์ต เซ็นเตอร์ จำนวน 400 คน
และผู้บริหารของเดอะ แพค สปอร์ต เซ็นเตอร์ จำนวน 3 คน และเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นแบบสอบถาม
และแบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้างที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น
ซึ่งได้ผ่านการตรวจสอบคุณภาพของเครื่องมือ โดยการหาความแม่นตรงเชิงโครงสร้าง (construct
validity) ด้วยวิธีการคำนวณหาค่าดัชนีความสอดคล้อง (index of
item objective congruence) จากการพิจารณาของผู้เชี่ยวชาญ
และหาค่าความเชื่อมั่น (reliability) โดยวิธีการตรวจสอบสามเส้าด้านข้อมูล
(data triangulation)
ผลการวิจัยพบว่า ผู้มาใช้บริการศูนย์ออกกำลังกาย
เดอะ แพค สปอร์ต เซ็นเตอร์ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุระหว่าง 20-30 ปี ประกอบอาชีพเป็นลูกจ้าง พนักงาน และนักเรียน นักศึกษา โดยมีการศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรีรายได้เฉลี่ย
10,001-20,000 บาท ซึ่งเป็นผู้เคยมีประสบการณ์ในการใช้บริการศูนย์ออกกำลังกายมาก่อน
ทั้งในกรุงเทพมหานครและต่างจังหวัด โดยส่วนใหญ่เลือกใช้บริการศูนย์ออกกำลังกายที่ครบวงจร
โดยมีเหตุจูงใจที่ส่งเสริมให้ตัดสินใจเลือกใช้บริการศูนย์ออกกำลังกาย คือ เป็นการสร้างเสริมสมรรถภาพร่างกายที่ดี
และเลือกใช้บริการศูนย์ออกกำลังกายในช่วงวันหยุดสุดสัปดาห์ ใช้เวลาที่เหมาะสมในการทำกิจกรรมการออกกำลังกายในศูนย์ออกกำลังกาย
คือ 2 ชั่วโมง ความบ่อยในการใช้บริการศูนย์ออกกำลังกาย คือ
1-2 ครั้ง/สัปดาห์ โดยช่วงเวลาที่มาใช้บริการศูนย์ออกกำลังกายบ่อยมากที่สุด คือ
เวลา 18.00-21.00 น. โดยผู้มีส่วนร่วมในการตัดสินใจใช้บริการศูนย์ออกกำลังกายจะเลือกด้วยตนเอง
และใช้วิธีการจองหรือเลือกใช้บริการศูนย์ออกกำลังกายผ่านทางโทรศัพท์ ส่วนการรับทราบข้อมูลข่าวสารเกี่ยวกับศูนย์ออกกำลังกาย
จะทราบมาจากการบอกต่อจากเพื่อน/คนรู้จัก สำหรับความคิดเห็นเกี่ยวกับแนวโน้มความนิยมในการใช้บริการศูนย์ออกกำลังกายในประเทศไทยในอนาคต
จะมีแนวโน้มที่เพิ่มขึ้นมากกว่าในปัจจุบัน
การกำหนดกลยุทธ์ทางการตลาดที่มีประสิทธิภาพของศูนย์ออกกำลังกาย
เป็นการมุ่งเน้นที่ผู้มารับบริการเป็นหลัก โดยมีการพิจารณาโดยรอบว่า ผู้รับบริการต้องการอะไร
แล้วสร้างสรรค์และพัฒนางานบริการในจุดนั้น พิจารณาการกำหนดราคาค่าบริการในอัตราที่ผู้รับบริการสามารถจ่ายได้และเต็มใจที่จะจ่าย
มีกระบวนการสื่อสารที่ดีระหว่างผู้มารับบริการและผู้ให้บริการ ทั้งเพื่อการนำมาปรับปรุงรูปแบบการให้บริการ
และเป็นช่องทางประชาสัมพันธ์
และที่สำคัญคือทำอย่างไรให้ผู้รับบริการมีความสะดวกสบายในทุกๆด้าน
ตอบสนองบริการที่ต้องการและคุ้มค่ากับค่าใช้จ่ายที่จ่ายไป
คำสำคัญ : ปัจจัยทางการตลาด, การเลือกใช้บริการศูนย์ออกกำลังกาย, เดอะ แพค สปอร์ต
เซ็นเตอร์
The PAC's Information http://www.thepacsportscenter.com/index.html
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น